خواص ویتامین‌ها برای بدن

ويتامين‌ها نقش حیاتی برای سلامت انسان داشته و وجود آنها در بدن لازم و ضروری است. ويتامين‌ها به دو گروه تقسيم می شوند، برخی محلول در آب و برخی محلول در چربی هستند.

ویتامین‌های محلول در آب را نمی‌توان برای مدت طولانی ذخیره کرد.

ويتامين A

ويتامين A در كبد ذخيره می شود و كمبود آن در مدت زمان كوتاه، عارضه‌ای ايجاد نمی كند چون كبد در مواقع ضروری مقادير زيادی از آن را برای استفاده بدن آزاد می كند. ویتامین A از جمله عامل بینایی و تشخیص رنگ‌ها در نور کم است.
و اما بر اثر کمبود این ویتامین در بدن فرد دچار ضخامت و خشک شدن قرنیه چشم خواهد شد که این به این حالت گزروفتالمی (xerophthalmia) گفته می شود. و در صورتی که کمبود خیلی شدید باشد منجر به نابینایی می شود، اما کمبود آن در شرایط عادی تنها باعث شب کوری می شود.
ویتامین A همچنین به محافظت پوست می‌پردازد و از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند. دندان‌ها، لثه و مو از ویتامین A سود می‌برند. این ویتامین از جمله در هویج، اسفناج، فلفل قرمز و زردآلو یافت می‌شود.

ويتامين D

ویتامین D را که کلسیفرول می‌نامند، یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است. این ویتامین سبب تعادل و تحکیم سیستم ایمنی و تقویت دندان و استخوان ها می‌شود. از دیگر مزایای ایت ویتامین کاهش‌ خطر ابتلا به سرطان و دیابت می باشد. در میان ویتامین ها، ویتامین D تنها ویتامینی است که بدن توانایی ساخت آن را دارد. این ویتامین تحت تاثیر مقادیر کافی از نور خورشید در بدن تولید می‌شود. همچنین ویتامین D به طور معمول در ماهی‌های چرب و تخم مرغ به وفور موجود می باشد.
براساس آخرين تحقيقات، اين ويتامين در پيشگيری از ابتلا به افسردگی و برخی از سرطان‌ها موثر است. همچنين نقش ويتامين D در پيشگيری از ابتلا به بيماری ام اس هم از ديگر نتايج اين تحقيقات است.

ويتامين‌های گروه B

ویتامین‌ های B1، اسید پانتوتنیک، بیوتین و B12 برای سوخت‌ و ساز انرژی مهم هستند، از سوی دیگر ویتامین‌ های B2 و B6 به تولید گلبول های قرمز خون کمک می‌ کنند.

ویتامین B3 به حفظ سلامت پوست و اعصاب کمک می‌ کند. فولات برای تولید DNA بسیار مهم است و زنان باردار باید مطمئن شوند که مقادیر کافی فولات دریافت می‌ کنند.

ویتامین C

ویتامین C عامل تقویت سیستم ایمنی بدن است، به جذب آهن کمک می‌کند و در رشد بدن و بهبود زخم‌ های بدن تاثیرگزار است. این ویتامین به طور عمده در تمام میوه‌ها، مخصوصا گروه مرکبات موجود است. کیوی، فلفل، گوجه فرنگی و توت فرنگی دارای مقادیر سرشاری از ویتامین C می باشد.

اگر می خواهيد كمبود ويتامين C بدن تان را رفع كنيد، سراغ مصرف تركيبات طبيعی شامل اين ويتامين برويد، زيرا كمبود اين ويتامين سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و باعث ابتلای شما به انواع سرماخوردگی می شود همچنینی ممكن است به بيماری اسكوربوت هم مبتلا شويد.

حذف ويتامين سی از رژيم غذایی افراد سالم در مدت 30 روز، حتی در صورت اشباع بودن ذخاير آن در بدن، علائم كمبود را نشان می دهد. افراد بزرگسالان مبتلا به اسكوربوت در مواردی ممكن است دچار تورم و خونريزی لثه، از دست دندان و … شوند.

ویتامین K

ویتامین K از ویتامین‌‌های ضروری بدن و ویتامینی محلول در چربی است که بدن برای جذب پروتئین، ساخت استخوان و انعقاد خون به آن نیاز دارد. ویتامین K در منابعی چون اسفناج، کاهو، محصولات لبنی و گوشت وجود دارد.

همانطور که اشاره کردیم ویتامین‌ها برای بدن ما ضروری هستند زیرا فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهند که باعث ارتقای یک زندگی سالم می‌شود.